PostgreSQL 8.0 - en to zh translation catalogue (425 entries)

en: Warning: This syntax is deprecated.
zh: 警告：這種語法已經廢棄。

en: Invalid command \%s. Try \? for help.
zh: 無效的命令 \%s，用 \? 顯示說明。

en: invalid command \%s
zh: 無效的命令 \%s

en: \%s: extra argument "%s" ignored
zh: \%s：忽略多餘的參數"%s"

en: could not get home directory: %s
zh: 無法取得home目錄：%s

en: \%s: could not change directory to "%s": %s
zh: \%s：無法切換到目錄"%s"：%s

en: no query buffer
zh: 沒有查詢暫存區

en: %s: invalid encoding name or conversion procedure not found
zh: %s：無效的編碼名稱或找不到conversion程序

en: \%s: missing required argument
zh: \%s：缺少所需參數

en: Query buffer is empty.
zh: 查詢暫存區是空的。

en: Query buffer reset (cleared).
zh: 重置(清空)查詢暫存區。

en: Wrote history to file "%s".
zh: 將歷史記錄寫入"%s "。

en: out of memory
zh: 記憶體用盡

en: \%s: error
zh: \%s：錯誤

en: Timing is on.
zh: 啟用計時功能

en: Timing is off.
zh: 停止計時功能

en: Password:
zh: 密碼：

en: Previous connection kept
zh: 保留上一次連線

en: You are now connected to database "%s".
zh: 您現在已經連線到資料庫"%s"。

en: You are now connected as new user "%s".
zh: 您現在是以新使用者"%s"進行連線。

en: You are now connected to database "%s" as user "%s".
zh: 您現在是以使用者 %s 連線到資料庫"%s"。

en: could not start editor "%s"
zh: 無法執行編輯器"%s"

en: could not start /bin/sh
zh: 無法執行/bin/sh

en: cannot locate temporary directory: %s
zh: 找不到暫存目錄：%s

en: could not open temporary file "%s": %s
zh: 無法開啟暫存檔"%s"：%s

en: \pset: allowed formats are unaligned, aligned, html, latex
zh: \pset：可以使用的格式有unaligned、aligned、html、latex

en: Output format is %s.
zh: 輸出格式是 %s。

en: Border style is %d.
zh: 邊界風格是 %d。

en: Expanded display is on.
zh: 擴展顯示已打開。

en: Expanded display is off.
zh: 擴展顯示已關閉。

en: Field separator is "%s".
zh: 欄位分隔符號是"%s"。

en: Record separator is <newline>.
zh: 記錄分隔符號是換行字元。

en: Record separator is "%s".
zh: 記錄分隔符號是"%s"。

en: Showing only tuples.
zh: 只顯示tuples。

en: Tuples only is off.
zh: 關閉只顯示tuples。

en: Title is "%s".
zh: 標題是"%s"。

en: Title is unset.
zh: 無標題。

en: Table attribute is "%s".
zh: 資料表屬性是"%s"。

en: Table attributes unset.
zh: 未設置資料表屬性。

en: Pager is used for long output.
zh: 顯示大量資料時使用分頁器。

en: Pager is always used.
zh: 永遠使用分頁器。

en: Pager usage is off.
zh: 不使用分頁器。

en: Default footer is on.
zh: 打開預設footer。

en: Default footer is off.
zh: 關閉預設footer。

en: \pset: unknown option: %s
zh: \pset：不明選項：%s

en: \!: failed
zh: \!：失敗

en: %s: xstrdup: cannot duplicate null pointer (internal error)
zh: %s：xstrdup：無法複製空指標(內部錯誤)

en: out of memory
zh: 記憶體用盡

en: connection to server was lost
zh: 與資料庫的連線中斷

en: The connection to the server was lost. Attempting reset:
zh: 與伺服器的連線已中斷，嘗試重置:

en: Failed.
zh: 失敗。

en: Succeeded.
zh: 完成。

en: INTERNAL ERROR: unexpected statement position "%s"
zh: 內部錯誤：非預期的敘述位置"%s"

en: You are currently not connected to a database.
zh: 您目前沒有與資料庫連線。

en: Asynchronous notification "%s" received from server process with PID %d.
zh: 從PID為%2$d的伺服器收到非同步通知"%1$s"。

en: ***(Single step mode: verify command)*******************************************
    %s
    ***(press return to proceed or enter x and return to cancel)********************
zh: ***(單步模式：驗證命令)*******************************************
    %s
    ***(按Enter鍵繼續或輸入x取消)********************

en: Time: %.3f ms
zh: 時間：%.3f ms

en: \copy: arguments required
zh: \copy：需要參數

en: \copy: parse error at "%s"
zh: \copy：在"%s"發生剖析錯誤

en: \copy: parse error at end of line
zh: \copy：在行尾發生剖析錯誤

en: %s: cannot copy from/to a directory
zh: %s：無法從目錄複製或複製到目錄

en: \copy: %s
zh: \copy：%s

en: \copy: unexpected response (%d)
zh: \copy：意外回應(%d)

en: Enter data to be copied followed by a newline.
    End with a backslash and a period on a line by itself.
zh: 輸入要複製的資料並且換行。
    在獨立的一行上輸入一個反斜線和一個句點結束。

en: on
zh: 開啟

en: off
zh: 關閉

en: could not get current user name: %s
zh: 無法取得目前的使用者名稱：%s

en: This is psql %s, the PostgreSQL interactive terminal.
zh: 這是psql %s，PostgreSQL的文字操作介面。

en: Usage:
zh: 使用方法：

en:   psql [OPTIONS]... [DBNAME [USERNAME]]
zh:   psql [選項]... [資料庫名稱 [使用者名稱]]

en: General options:
zh: 一般選項：

en:   -d DBNAME       specify database name to connect to (default: "%s")
zh:   -d 資料庫名稱   指定要連線的資料庫(預設：%s)

en:   -c COMMAND      run only single command (SQL or internal) and exit
zh:   -c 命令         執行一條命令(SQL或內部指令)然後結束

en:   -f FILENAME     execute commands from file, then exit
zh:   -f 檔案名稱     執行檔案中的命令然後結束

en:   -l              list available databases, then exit
zh:   -l              列出所有可用資料庫然後結束

en:   -v NAME=VALUE   set psql variable NAME to VALUE
zh:   -v NAME=VALUE   將psql變數NAME設為VALUE

en:   -X              do not read startup file (~/.psqlrc)
zh:   -X              不要讀取啟動檔(~/.psqlrc)

en:   --help          show this help, then exit
zh:   --help          顯示這份說明然後結束

en:   --version       output version information, then exit
zh:   --version       顯示版本資訊然後結束

en: 
    Input and output options:
zh: 
    輸入和輸出選項：

en:   -a              echo all input from script
zh:   -a              顯示所有來自命令稿的輸入

en:   -e              echo commands sent to server
zh:   -e              顯示傳送給伺服器的命令

en:   -E              display queries that internal commands generate
zh:   -E              顯示內部指令產生的查詢

en:   -q              run quietly (no messages, only query output)
zh:   -q              安靜模式(沒有訊息，只有查詢結果)

en:   -o FILENAME     send query results to file (or |pipe)
zh:   -o 檔案名稱     將查詢結果寫入檔案(或 | 管道)

en:   -n              disable enhanced command line editing (readline)
zh:   -n              關閉命令列加強編輯模式(readline)

en:   -s              single-step mode (confirm each query)
zh:   -s              單步模式(確認每個查詢)

en:   -S              single-line mode (end of line terminates SQL command)
zh:   -S              單行模式(一行就是一條SQL命令)

en: 
    Output format options:
zh: 
    輸出格式選項:

en:   -A              unaligned table output mode (-P format=unaligned)
zh:   -A              使用非對齊表格輸出模式(-P format=unaligned)

en:   -H              HTML table output mode (-P format=html)
zh:   -H              HTML表格輸出模式 (-P format=html)

en:   -t              print rows only (-P tuples_only)
zh:   -t              只顯示行(-P tuples_onle)

en:   -T TEXT         set HTML table tag attributes (width, border) (-P tableattr=)
zh:   -T TEXT         設定HTML表格標記屬性(width, border) (-P tableattr=)

en:   -x              turn on expanded table output (-P expanded)
zh:   -x              打開擴展表格輸出(-P expended)

en:   -P VAR[=ARG]    set printing option VAR to ARG (see \pset command)
zh:   -P VAR[=ARG]    將顯示選項VAR設為ARG(參見\pset命令)

en:   -F STRING       set field separator (default: "%s") (-P fieldsep=)
zh:   -F STRING       設定欄位分隔符號(預設："%s") (-P fieldsep=)

en:   -R STRING       set record separator (default: newline) (-P recordsep=)
zh:   -R STRING       設定記錄分隔符號(預設：換行符號) (-P recordsep=)

en: 
    Connection options:
zh: 
    連線選項:

en:   -h HOSTNAME     database server host or socket directory (default: "%s")
zh:   -h 主機名稱     資料庫伺服器主機或socket目錄(預設：%s)

en: local socket
zh: 本機

en:   -p PORT         database server port (default: "%s")
zh:   -p 埠號         資料庫伺服器埠號(預設：%s)

en:   -U NAME         database user name (default: "%s")
zh:   -U NAME         指定資料庫使用者(預設：%s)

en:   -W              prompt for password (should happen automatically)
zh:   -W              詢問密碼(會自動詢問)

en: 
    For more information, type "\?" (for internal commands) or "\help"
    (for SQL commands) from within psql, or consult the psql section in
    the PostgreSQL documentation.
    
    Report bugs to <pgsql-bugs@postgresql.org>.
zh: 
    在psql執行\?(用於內部指令)或\help(用於SQL命令)，
    或者參考PostgreSQL文件的psql章節以取得更多相關資訊。
    
    向<pgsql-bugs@postgresql.org>回報錯誤。

en:   \c[onnect] [DBNAME|- [USER]]
                     connect to new database (currently "%s")
zh:   \c[onnect] [資料庫名稱|- [使用者名稱]]
                     連線到另一個資料庫(目前是"%s")

en:   \cd [DIR]      change the current working directory
zh:   \cd [DIR]      改變目前的工作目錄

en:   \copyright     show PostgreSQL usage and distribution terms
zh:   \copyright     顯示PostgreSQL的使用和發行條款

en:   \encoding [ENCODING]
                     show or set client encoding
zh:   \encoding [編碥名稱]
                     顯示或設定用戶端編碼

en:   \h [NAME]      help on syntax of SQL commands, * for all commands
zh:   \h [NAME]      顯示SQL令令的語法，用 * 顯示所有SQL命令

en:   \q             quit psql
zh:   \q             結束psql

en:   \set [NAME [VALUE]]
                     set internal variable, or list all if no parameters
zh:   \set [NAME [VALUE]]
                     設定內部變數，若無參數則列出所有變數

en:   \timing        toggle timing of commands (currently %s)
zh:   \timing        切換命令計時開關(目前是 %s)

en:   \unset NAME    unset (delete) internal variable
zh:   \unset NAME    刪除內部變數

en:   \! [COMMAND]   execute command in shell or start interactive shell
zh:   \! [命令]      在shell裡執行命令或開啟一個shell

en: Query Buffer
zh: 查詢暫存區

en:   \e [FILE]      edit the query buffer (or file) with external editor
zh:   \e [檔案]      使用外部編輯器編輯查詢暫存區或檔案

en:   \g [FILE]      send query buffer to server (and results to file or |pipe)
zh:   \g [檔案]      將SQL命令送給伺服器(並把結果寫入檔案或|管道)

en:   \p             show the contents of the query buffer
zh:   \p             顯示查詢暫存區的內容

en:   \r             reset (clear) the query buffer
zh:   \r             重置(清理)查詢暫存區

en:   \s [FILE]      display history or save it to file
zh:   \s [檔案]      顯示歷史記錄或儲存至檔案

en:   \w FILE        write query buffer to file
zh:   \w 檔案        將查詢暫存區寫入檔案

en: Input/Output
zh: 輸入/輸出

en:   \echo [STRING] write string to standard output
zh:   \echo [STRING] 將字串寫至標準輸出

en:   \i FILE        execute commands from file
zh:   \i 檔案名稱    執行檔案中的命令

en:   \o [FILE]      send all query results to file or |pipe
zh:   \o [檔案]      將查詢結果寫入檔案或|管道

en:   \qecho [STRING]
                     write string to query output stream (see \o)
zh:   \qecho [STRING]
                     將文字寫入查詢輸出串流(參見\o)

en: Informational
zh: 資料庫資訊

en:   \d [NAME]      describe table, index, sequence, or view
zh:   \d [NAME]      顯示資料表、索引、序列或view的資訊

en:   \d{t|i|s|v|S} [PATTERN] (add "+" for more detail)
                     list tables/indexes/sequences/views/system tables
zh:   \d{t|i|s|v|S} [PATTERN] (加上+號取得更多資訊)
                     列出資料表/索引/序列/view/系統資料表

en:   \da [PATTERN]  list aggregate functions
zh:   \da [PATTERN]  列出aggregate functions

en:   \db [PATTERN]  list tablespaces (add "+" for more detail)
zh:   \db [PATTERN]  列出表空間(加上+號取得更多資訊)

en:   \dc [PATTERN]  list conversions
zh:   \dc [PATTERN]  列出conversion

en:   \dC            list casts
zh:   \dC            列出cast

en:   \dd [PATTERN]  show comment for object
zh:   \dd [PATTERN]  顯示物件註解

en:   \dD [PATTERN]  list domains
zh:   \dD [PATTERN]  列出domain

en:   \df [PATTERN]  list functions (add "+" for more detail)
zh:   \df [PATTERN]  列出函式(加上+號取得更多資訊)

en:   \dg [PATTERN]  list groups
zh:   \dg [PATTERN]  列出群組

en:   \dn [PATTERN]  list schemas (add "+" for more detail)
zh:   \dn [PATTERN]  列出schema(加上+號取得更多資訊)

en:   \do [NAME]     list operators
zh:   \do [NAME]     列出operator

en:   \dl            list large objects, same as \lo_list
zh:   \dl            列出large object，同\lo_list

en:   \dp [PATTERN]  list table, view, and sequence access privileges
zh:   \dp [PATTERN]  列出資料表、view和序列的存取權限

en:   \dT [PATTERN]  list data types (add "+" for more detail)
zh:   \dT [PATTERN]  列出資料型別(加上+取得更多資訊)

en:   \du [PATTERN]  list users
zh:   \du [PATTERN]  列出使用者

en:   \l             list all databases (add "+" for more detail)
zh:   \l             列出所有資料庫(加上+號取得更多資訊)

en:   \z [PATTERN]   list table, view, and sequence access privileges (same as \dp)
zh:   \z [PATTERN]   列出資料表、view和序列存取權限(同\dp)

en: Formatting
zh: 顯示格式

en:   \a             toggle between unaligned and aligned output mode
zh:   \a             切換非對齊模式和對齊模式

en:   \C [STRING]    set table title, or unset if none
zh:   \C [STRING]    設定表格標題

en:   \f [STRING]    show or set field separator for unaligned query output
zh:   \f [STRING]    顯示或設定非對齊模式的欄位分隔符號

en:   \H             toggle HTML output mode (currently %s)
zh:   \H             切換HTML輸出模式(目前是%s)

en:   \pset NAME [VALUE]
                     set table output option
                     (NAME := {format|border|expanded|fieldsep|footer|null|
                     recordsep|tuples_only|title|tableattr|pager})
zh:   \pset NAME [VALUE]
                     設定資料表輸出選項
                     (NAME := {format|border|expanded|fieldsep|footer|null|
                     recordsep|tuples_only|title|tableattr|pager})

en:   \t             show only rows (currently %s)
zh:   \t             只顯示列(目前是%s)

en:   \T [STRING]    set HTML <table> tag attributes, or unset if none
zh:   \T [STRING]    設定HTML表格標籤屬性

en:   \x             toggle expanded output (currently %s)
zh:   \x             切換擴展輸出模式(目前是%s)

en:   \copy ...      perform SQL COPY with data stream to the client host
zh:   \copy ...      執行SQL COPY，資料流指向用戶端主機

en:   \lo_export LOBOID FILE
      \lo_import FILE [COMMENT]
      \lo_list
      \lo_unlink LOBOID    large object operations
zh:   \lo_export LOBOID FILE
      \lo_import FILE [COMMENT]
      \lo_list
      \lo_unlink LOBOID    large object操作

en: Available help:
zh: 現有說明：

en: Command:     %s
    Description: %s
    Syntax:
    %s
zh: 命令：%s
    說明：%s
    語法：
    %s

en: No help available for "%-.*s".
    Try \h with no arguments to see available help.
zh: 沒有"%-.*s"的說明。
    用不帶參數的\h顯示現有的說明。

en: could not save history to file "%s": %s
zh: 無法將歷史記錄儲存到"%s"：%s

en: history is not supported by this installation
zh: 這個安裝不支援命令記錄

en: %s: not connected to a database
zh: %s：尚未與資料庫連線

en: %s: current transaction is aborted
zh: %s：目前的交易被中止

en: %s: unknown transaction status
zh: %s：不明交易狀態

en: Description
zh: 說明

en: Use "\q" to leave %s.
zh: 使用\q離開%s。

en: (No rows)
zh: (沒有資料)

en: (1 row)
zh: (1行)

en: (%d rows)
zh: (%d行)

en: %s: out of memory
zh: %s：記憶體用盡

en: User name:
zh: 使用者名稱：

en: Welcome to %s %s, the PostgreSQL interactive terminal.
    
    Type:  \copyright for distribution terms
           \h for help with SQL commands
           \? for help with psql commands
           \g or terminate with semicolon to execute query
           \q to quit
zh: 歡迎使用%s %s，PostgreSQL的文字操作介面。
    
    輸入： \copyright 顯示發行條款
           \h 顯示SQL命令的說明
           \? 顯示pgsql命令的說明
           \g 或者以分號結尾以執行查詢
           \q 退出

en: %s: couldn't set printing parameter "%s"
zh: %s：無法設定列印參數"%s"

en: %s: could not delete variable "%s"
zh: %s：無法刪除變數"%s"

en: %s: could not set variable "%s"
zh: %s：無法設定變數"%s"

en: Try "%s --help" for more information.
zh: 執行%s --help以顯示更多資訊。

en: %s: warning: extra command-line argument "%s" ignored
zh: %s：警告：忽略多餘的命令列參數"%s"

en: %s: Warning: The -u option is deprecated. Use -U.
zh: %s：警告：-u 選項已經廢棄，請改用-U。

en: contains support for command-line editing
zh: 包含命令列編輯支援

en: SSL connection (cipher: %s, bits: %i)
zh: SSL連線(加密：%s，位元：%i)

en: Name
zh: 名稱

en: (all types)
zh: (所有型別)

en: Data type
zh: 資料型別

en: List of aggregate functions
zh: aggregate functions列表

en: The server version (%d) does not support tablespaces.
zh: 伺服器版本(%d)不支援表空間。

en: Owner
zh: 擁有者

en: Access privileges
zh: 存取權限

en: List of tablespaces
zh: 表空間列表

en: Result data type
zh: 結果資料型別

en: Argument data types
zh: 參數資料型別

en: Language
zh: 語言

en: Source code
zh: 原始程式

en: List of functions
zh: 函式列表

en: Internal name
zh: 內部名稱

en: Size
zh: 大小

en: List of data types
zh: 資料型別列表

en: Left arg type
zh: 左參數型別

en: Right arg type
zh: 右參數型別

en: Result type
zh: 結果型別

en: List of operators
zh: operators列表

en: Encoding
zh: 編碼

en: List of databases
zh: 資料庫列表

en: table
zh: 資料表

en: sequence
zh: 序列

en: Type
zh: 類型

en: Access privileges for database "%s"
zh: 資料庫 "%s" 的存取權限

en: Object
zh: 物件

en: function
zh: 函式

en: data type
zh: 資料型別

en: index
zh: 索引

en: Object descriptions
zh: 物件描述

en: Did not find any relation named "%s".
zh: 沒有找到任何名稱為"%s"的relation。

en: Did not find any relation with OID %s.
zh: 沒有找到任何OID為%s的relation。

en: Column
zh: 列

en: Modifiers
zh: 修飾詞

en: Table "%s.%s"
zh: 資料表"%s.%s"

en: Sequence "%s.%s"
zh: 序列"%s.%s"

en: Index "%s.%s"
zh: 索引"%s.%s"

en: Special relation "%s.%s"
zh: 特殊relation "%s.%s"

en: TOAST table "%s.%s"
zh: TOAST資料表 "%s.%s"

en: primary key,
zh: 主鍵，

en: View definition:
    %s
zh: view定義：
    %s

en: Indexes:
zh: 索引：

en: Foreign-key constraints:
zh: 外鍵constraints：

en: yes
zh: 是

en: no
zh: 否

en: Tablespace: "%s"
zh: 表空間："%s"

en: User name
zh: 使用者名稱

en: User ID
zh: 使用者ID

en: superuser, create database
zh: 管理者，建立資料庫

en: superuser
zh: 管理者

en: create database
zh: 建立資料庫

en: Attributes
zh: 屬性

en: Groups
zh: 群組

en: List of users
zh: 使用者列表

en: Group name
zh: 群組名稱

en: Group ID
zh: 群組ID

en: List of groups
zh: 群組列表

en: special
zh: 特殊

en: Table
zh: 資料表

en: No matching relations found.
zh: 沒有找到符合的relations。

en: No relations found.
zh: 找不到relations。

en: List of relations
zh: relations列表

en: Modifier
zh: 修飾詞

en: List of domains
zh: domains列表

en: Source
zh: 來源

en: Destination
zh: 目地

en: List of conversions
zh: conversions列表

en: Function
zh: 函式

en: List of casts
zh: casts列表

en: List of schemas
zh: schemas列表

en: abort the current transaction
zh: 中止目前的交易

en: change the definition of an aggregate function
zh: 修改aggregate function的定義

en: ALTER AGGREGATE name ( type ) RENAME TO newname
    ALTER AGGREGATE name ( type ) OWNER TO newowner
zh: ALTER AGGREGATE 名稱 ( 資料型別 ) RENAME TO 新名稱
    ALTER AGGREGATE 名稱 ( 資料型別 ) OWNER TO 新擁有者

en: change the definition of a conversion
zh: 修改conversion的定義

en: ALTER CONVERSION name RENAME TO newname
    ALTER CONVERSION name OWNER TO newowner
zh: ALTER CONVERSION 名稱 RENAME TO 新名稱
    ALTER CONVERSION 名稱 OWNER TO 新擁有者

en: change a database
zh: 修改資料庫

en: ALTER DATABASE name SET parameter { TO | = } { value | DEFAULT }
    ALTER DATABASE name RESET parameter
    
    ALTER DATABASE name RENAME TO newname
    
    ALTER DATABASE name OWNER TO new_owner
zh: ALTER DATABASE 名稱 SET 參數 { TO | = } { 值 | DEFAULT }
    ALTER DATABASE 名稱 RESET 參數
    
    ALTER DATABASE 名稱 RENAME TO 新名稱
    
    ALTER DATABASE 名稱 OWNER TO 新擁有者

en: change the definition of a domain
zh: 修改domain的定義

en: change the definition of a function
zh: 修改函式的定義

en: ALTER FUNCTION name ( [ type [, ...] ] ) RENAME TO newname
    ALTER FUNCTION name ( [ type [, ...] ] ) OWNER TO newowner
zh: ALTER FUNCTION 函式名 ( [ type [, ...] ] ) RENAME TO 新名稱
    ALTER FUNCTION 函式名 ( [ type [, ...] ] ) OWNER TO 新擁有者

en: change a user group
zh: 修改群組

en: ALTER GROUP groupname ADD USER username [, ... ]
    ALTER GROUP groupname DROP USER username [, ... ]
    
    ALTER GROUP groupname RENAME TO newname
zh: ALTER GROUP 群組名稱 ADD USER 使用者名稱 [, ... ]
    ALTER GROUP 群組名稱 DROP USER 使用者名稱 [, ... ]
    
    ALTER GROUP 群組名稱 RENAME TO 新名稱

en: change the definition of an index
zh: 修改index的定義

en: change the definition of a procedural language
zh: 修改程序語言的定義

en: ALTER LANGUAGE name RENAME TO newname
zh: ALTER LANGUAGE 名稱 RENAME TO 新名稱

en: change the definition of an operator class
zh: 修改operator class的定義

en: change the definition of an operator
zh: 修改operator的定義

en: change the definition of a schema
zh: 修改schema的定義

en: ALTER SCHEMA name RENAME TO newname
    ALTER SCHEMA name OWNER TO newowner
zh: ALTER SCHEMA 名稱 RENAME TO 新名稱
    ALTER SCHEMA 名稱 OWNER TO 新擁有者

en: change the definition of a sequence generator
zh: 修改序列產生器的定義

en: change the definition of a table
zh: 修改資料表的定義

en: change the definition of a tablespace
zh: 修改表空間的定義

en: ALTER TABLESPACE name RENAME TO newname
    ALTER TABLESPACE name OWNER TO newowner
zh: ALTER TABLESPACE 名稱 RENAME TO 新名稱
    ALTER TABLESPACE 名稱 OWNER TO 新擁有者

en: change the definition of a trigger
zh: 修改trigger的定義

en: ALTER TRIGGER name ON table RENAME TO newname
zh: ALTER TRIGGER 名稱 ON 資料表 RENAME TO 新名稱

en: change the definition of a type
zh: 修改資料型別的定義

en: ALTER TYPE name OWNER TO new_owner
zh: ALTER TYPE 名稱 OWNER TO 新擁有者

en: change a database user account
zh: 修改資料庫使用者

en: collect statistics about a database
zh: 收集資料庫執行參數

en: ANALYZE [ VERBOSE ] [ table [ (column [, ...] ) ] ]
zh: ANALYZE [ VERBOSE ] [ 資料表 [ (欄位 [, ...] ) ] ]

en: start a transaction block
zh: 開始交易

en: force a transaction log checkpoint
zh: 強制交易日誌檢查點

en: close a cursor
zh: 關閉指標

en: CLOSE name
zh: CLOSE 名稱

en: cluster a table according to an index
zh: 依照索引重新排列資料表

en: CLUSTER indexname ON tablename
    CLUSTER tablename
    CLUSTER
zh: CLUSTER 索引名稱 ON 資料表
    CLUSTER 資料表
    CLUSTER

en: define or change the comment of an object
zh: 建立或修改物件的註解

en: commit the current transaction
zh: 確認目前的交易

en: copy data between a file and a table
zh: 在檔案和資料表間複製資料

en: define a new aggregate function
zh: 建立aggregate function

en: define a new cast
zh: 建立新的cast

en: define a new constraint trigger
zh: 建立新的constraint trigger

en: define a new conversion
zh: 建立新的conversion

en: create a new database
zh: 建立資料庫

en: define a new domain
zh: 建立新的domain

en: define a new function
zh: 建立新的函式

en: define a new user group
zh: 建立新的群組

en: define a new index
zh: 建立新的索引

en: define a new procedural language
zh: 建立新的程序語言

en: define a new operator class
zh: 建立新的operator class

en: define a new operator
zh: 建立新的operator

en: define a new rewrite rule
zh: 建立新的rewrite rule

en: define a new schema
zh: 建立新的schema

en: define a new sequence generator
zh: 建立新的序列產生器

en: define a new table
zh: 建立新的資料表

en: define a new table from the results of a query
zh: 以查詢結果建立新的資料表

en: CREATE [ [ GLOBAL | LOCAL ] { TEMPORARY | TEMP } ] TABLE table_name [ (column_name [, ...] ) ] [ [ WITH | WITHOUT ] OIDS ]
        AS query
zh: CREATE [ [ GLOBAL | LOCAL ] { TEMPORARY | TEMP } ] TABLE 資料表名稱 [ (欄位名稱 [, ...] ) ] [ [ WITH | WITHOUT ] OIDS ]
        AS 查詢

en: define a new tablespace
zh: 建立新的表空間

en: CREATE TABLESPACE tablespacename [ OWNER username ] LOCATION 'directory'
zh: CREATE TABLESPACE 表空間名稱 [ OWNER 使用者名稱 ] LOCATION '目錄'

en: define a new trigger
zh: 建立新的trigger

en: CREATE TRIGGER name { BEFORE | AFTER } { event [ OR ... ] }
        ON table [ FOR [ EACH ] { ROW | STATEMENT } ]
        EXECUTE PROCEDURE funcname ( arguments )
zh: CREATE TRIGGER 名稱 { BEFORE | AFTER } { 事件 [ OR ... ] }
        ON 資料表 [ FOR [ EACH ] { ROW | STATEMENT } ]
        EXECUTE PROCEDURE 函式名稱 ( 參數 )

en: define a new data type
zh: 建立新的資料型別

en: define a new database user account
zh: 建立資料庫使用者

en: CREATE USER name [ [ WITH ] option [ ... ] ]
    
    where option can be:
        
          SYSID uid 
        | CREATEDB | NOCREATEDB
        | CREATEUSER | NOCREATEUSER
        | IN GROUP groupname [, ...]
        | [ ENCRYPTED | UNENCRYPTED ] PASSWORD 'password'
        | VALID UNTIL 'abstime'
zh: CREATE USER 名稱 [ [ WITH ] 選項 [ ... ] ]
    
    選項可以是：
        
          SYSID uid 
        | CREATEDB | NOCREATEDB
        | CREATEUSER | NOCREATEUSER
        | IN GROUP 群組 [, ...]
        | [ ENCRYPTED | UNENCRYPTED ] PASSWORD '密碼'
        | VALID UNTIL 'abstime'

en: define a new view
zh: 建立view

en: CREATE [ OR REPLACE ] VIEW name [ ( column_name [, ...] ) ] AS query
zh: CREATE [ OR REPLACE ] VIEW 名稱 [ ( 欄立名稱 [, ...] ) ] AS 查詢

en: deallocate a prepared statement
zh: 釋放預編敘述

en: DEALLOCATE [ PREPARE ] plan_name
zh: DEALLOCATE [ PREPARE ] 名稱

en: define a cursor
zh: 建立一個指標

en: DECLARE name [ BINARY ] [ INSENSITIVE ] [ [ NO ] SCROLL ]
        CURSOR [ { WITH | WITHOUT } HOLD ] FOR query
        [ FOR { READ ONLY | UPDATE [ OF column [, ...] ] } ]
zh: DECLARE 名稱 [ BINARY ] [ INSENSITIVE ] [ [ NO ] SCROLL ]
        CURSOR [ { WITH | WITHOUT } HOLD ] FOR 查詢
        [ FOR { READ ONLY | UPDATE [ OF 欄位 [, ...] ] } ]

en: delete rows of a table
zh: 刪除資料表中的資料

en: DELETE FROM [ ONLY ] table [ WHERE condition ]
zh: DELETE FROM [ ONLY ] 資料表 [ WHERE 條件 ]

en: remove an aggregate function
zh: 刪除aggregate函式

en: DROP AGGREGATE name ( type ) [ CASCADE | RESTRICT ]
zh: DROP AGGREGATE 名稱 ( 資料型別 ) [ CASCADE | RESTRICT ]

en: remove a cast
zh: 刪除一個cast

en: DROP CAST (sourcetype AS targettype) [ CASCADE | RESTRICT ]
zh: DROP CAST (來源資料型別 AS 目的資料型別) [ CASCADE | RESTRICT ]

en: remove a conversion
zh: 刪除一個conversion

en: DROP CONVERSION name [ CASCADE | RESTRICT ]
zh: DROP CONVERSION 名稱 [ CASCADE | RESTRICT ]

en: remove a database
zh: 刪除資料庫

en: DROP DATABASE name
zh: DROP DATABASE 名稱

en: remove a domain
zh: 刪除一個domain

en: DROP DOMAIN name [, ...]  [ CASCADE | RESTRICT ]
zh: DROP DOMAIN 名稱 [, ...]  [ CASCADE | RESTRICT ]

en: remove a function
zh: 刪除函式

en: DROP FUNCTION name ( [ type [, ...] ] ) [ CASCADE | RESTRICT ]
zh: DROP FUNCTION 名稱 ( [ 資料型別 [, ...] ] ) [ CASCADE | RESTRICT ]

en: remove a user group
zh: 刪除一個群組

en: DROP GROUP name
zh: DROP GROUP 名稱

en: remove an index
zh: 刪除一個索引

en: DROP INDEX name [, ...] [ CASCADE | RESTRICT ]
zh: DROP INDEX 名稱 [, ...] [ CASCADE | RESTRICT ]

en: remove a procedural language
zh: 刪除一個程序語言

en: DROP [ PROCEDURAL ] LANGUAGE name [ CASCADE | RESTRICT ]
zh: DROP [ PROCEDURAL ] LANGUAGE 名稱 [ CASCADE | RESTRICT ]

en: remove an operator class
zh: 刪除一個operator class

en: DROP OPERATOR CLASS name USING index_method [ CASCADE | RESTRICT ]
zh: DROP OPERATOR CLASS 名稱 USING 索引方式 [ CASCADE | RESTRICT ]

en: remove an operator
zh: 刪除operator

en: DROP OPERATOR name ( { lefttype | NONE } , { righttype | NONE } ) [ CASCADE | RESTRICT ]
zh: DROP OPERATOR 名稱 ( { 左側資料型別 | NONE } , { 右側資料型別 | NONE } ) [ CASCADE | RESTRICT ]

en: remove a rewrite rule
zh: 刪除一個rewrite rule

en: remove a schema
zh: 刪除一個schema

en: DROP SCHEMA name [, ...] [ CASCADE | RESTRICT ]
zh: DROP SCHEMA 名稱 [, ...] [ CASCADE | RESTRICT ]

en: remove a sequence
zh: 刪除序列

en: DROP SEQUENCE name [, ...] [ CASCADE | RESTRICT ]
zh: DROP SEQUENCE 名稱 [, ...] [ CASCADE | RESTRICT ]

en: remove a table
zh: 刪除資料表

en: DROP TABLE name [, ...] [ CASCADE | RESTRICT ]
zh: DROP TABLE 名稱 [, ...] [ CASCADE | RESTRICT ]

en: remove a tablespace
zh: 刪除一個表空間

en: DROP TABLESPACE tablespacename
zh: DROP TABLESPACE 表空間名稱

en: remove a trigger
zh: 刪除trigger

en: DROP TRIGGER name ON table [ CASCADE | RESTRICT ]
zh: DROP TRIGGER 名稱 ON 資料表 [ CASCADE | RESTRICT ]

en: remove a data type
zh: 刪除資料型別

en: DROP TYPE name [, ...] [ CASCADE | RESTRICT ]
zh: DROP TYPE 名稱 [, ...] [ CASCADE | RESTRICT ]

en: remove a database user account
zh: 刪除一個資料庫使用者

en: DROP USER name
zh: DROP USER 名稱

en: remove a view
zh: 刪除一個view

en: DROP VIEW name [, ...] [ CASCADE | RESTRICT ]
zh: DROP VIEW 名稱 [, ...] [ CASCADE | RESTRICT ]

en: execute a prepared statement
zh: 執行預編敘述

en: EXECUTE plan_name [ (parameter [, ...] ) ]
zh: EXECUTE 名稱 [ (參數 [, ...] ) ]

en: show the execution plan of a statement
zh: 顯示敘述的執行計畫

en: EXPLAIN [ ANALYZE ] [ VERBOSE ] statement
zh: EXPLAIN [ ANALYZE ] [ VERBOSE ] 敘述

en: retrieve rows from a query using a cursor
zh: 從查詢的指標讀取資料

en: FETCH [ direction { FROM | IN } ] cursorname
    
    where direction can be empty or one of:
    
        NEXT
        PRIOR
        FIRST
        LAST
        ABSOLUTE count
        RELATIVE count
        count
        ALL
        FORWARD
        FORWARD count
        FORWARD ALL
        BACKWARD
        BACKWARD count
        BACKWARD ALL
zh: FETCH [ 方向 { FROM | IN } ] 指標名稱
    
    方向可以是下列之一：
    
        NEXT
        PRIOR
        FIRST
        LAST
        ABSOLUTE 筆數
        RELATIVE 筆數
        count
        ALL
        FORWARD
        FORWARD 筆數
        FORWARD ALL
        BACKWARD
        BACKWARD 筆數
        BACKWARD ALL

en: define access privileges
zh: 建立存取權限

en: GRANT { { SELECT | INSERT | UPDATE | DELETE | RULE | REFERENCES | TRIGGER }
        [,...] | ALL [ PRIVILEGES ] }
        ON [ TABLE ] tablename [, ...]
        TO { username | GROUP groupname | PUBLIC } [, ...] [ WITH GRANT OPTION ]
    
    GRANT { { CREATE | TEMPORARY | TEMP } [,...] | ALL [ PRIVILEGES ] }
        ON DATABASE dbname [, ...]
        TO { username | GROUP groupname | PUBLIC } [, ...] [ WITH GRANT OPTION ]
    
    GRANT { EXECUTE | ALL [ PRIVILEGES ] }
        ON FUNCTION funcname ([type, ...]) [, ...]
        TO { username | GROUP groupname | PUBLIC } [, ...] [ WITH GRANT OPTION ]
    
    GRANT { USAGE | ALL [ PRIVILEGES ] }
        ON LANGUAGE langname [, ...]
        TO { username | GROUP groupname | PUBLIC } [, ...] [ WITH GRANT OPTION ]
    
    GRANT { { CREATE | USAGE } [,...] | ALL [ PRIVILEGES ] }
        ON SCHEMA schemaname [, ...]
        TO { username | GROUP groupname | PUBLIC } [, ...] [ WITH GRANT OPTION ]
    
    GRANT { CREATE | ALL [ PRIVILEGES ] }
        ON TABLESPACE tablespacename [, ...]
        TO { username | GROUP groupname | PUBLIC } [, ...] [ WITH GRANT OPTION ]
zh: GRANT { { SELECT | INSERT | UPDATE | DELETE | RULE | REFERENCES | TRIGGER }
        [,...] | ALL [ PRIVILEGES ] }
        ON [ TABLE ] 資料表 [, ...]
        TO { 使用者 | GROUP 群組 | PUBLIC } [, ...] [ WITH GRANT OPTION ]
    
    GRANT { { CREATE | TEMPORARY | TEMP } [,...] | ALL [ PRIVILEGES ] }
        ON DATABASE 資料庫 [, ...]
        TO { 使用者 | GROUP 群組 | PUBLIC } [, ...] [ WITH GRANT OPTION ]
    
    GRANT { EXECUTE | ALL [ PRIVILEGES ] }
        ON FUNCTION 函式名稱 ([type, ...]) [, ...]
        TO { 使用者 | GROUP 群組 | PUBLIC } [, ...] [ WITH GRANT OPTION ]
    
    GRANT { USAGE | ALL [ PRIVILEGES ] }
        ON LANGUAGE 程序語言 [, ...]
        TO { 使用者 | GROUP 群組 | PUBLIC } [, ...] [ WITH GRANT OPTION ]
    
    GRANT { { CREATE | USAGE } [,...] | ALL [ PRIVILEGES ] }
        ON SCHEMA schema名稱 [, ...]
        TO { 使用者 | GROUP 群組 | PUBLIC } [, ...] [ WITH GRANT OPTION ]
    
    GRANT { CREATE | ALL [ PRIVILEGES ] }
        ON TABLESPACE 表空間名稱 [, ...]
        TO { 使用者 | GROUP 群組 | PUBLIC } [, ...] [ WITH GRANT OPTION ]

en: create new rows in a table
zh: 在資料表中建立資料

en: INSERT INTO table [ ( column [, ...] ) ]
        { DEFAULT VALUES | VALUES ( { expression | DEFAULT } [, ...] ) | query }
zh: INSERT INTO 資料表 [ ( 欄位 [, ...] ) ]
        { DEFAULT VALUES | VALUES ( { 表示式 | DEFAULT } [, ...] ) | 查詢 }

en: listen for a notification
zh: 等待通知

en: LISTEN name
zh: LISTEN 名稱

en: load or reload a shared library file
zh: 載入或重新載入共享程式庫

en: LOAD 'filename'
zh: LOAD '檔名'

en: lock a table
zh: 鎖定資料表

en: LOCK [ TABLE ] name [, ...] [ IN lockmode MODE ] [ NOWAIT ]
    
    where lockmode is one of:
    
        ACCESS SHARE | ROW SHARE | ROW EXCLUSIVE | SHARE UPDATE EXCLUSIVE
        | SHARE | SHARE ROW EXCLUSIVE | EXCLUSIVE | ACCESS EXCLUSIVE
zh: LOCK [ TABLE ] 名稱 [, ...] [ IN 鎖定模式 MODE ] [ NOWAIT ]
    
    鎖定模式可以是下列其中之一：
    
        ACCESS SHARE | ROW SHARE | ROW EXCLUSIVE | SHARE UPDATE EXCLUSIVE
        | SHARE | SHARE ROW EXCLUSIVE | EXCLUSIVE | ACCESS EXCLUSIVE

en: position a cursor
zh: 移動指標位置

en: MOVE [ direction { FROM | IN } ] cursorname
zh: MOVE [ 方向 { FROM | IN } ] 指標名稱

en: generate a notification
zh: 產生通知

en: NOTIFY name
zh: NOTIFY 名稱

en: prepare a statement for execution
zh: 預先編譯敘述以執行

en: rebuild indexes
zh: 重新建立索引

en: REINDEX { DATABASE | TABLE | INDEX } name [ FORCE ]
zh: REINDEX { DATABASE | TABLE | INDEX } 名稱 [ FORCE ]

en: destroy a previously defined savepoint
zh: 刪除先前建立的儲存點

en: RELEASE [ SAVEPOINT ] savepoint_name
zh: RELEASE [ SAVEPOINT ] 儲存點名稱

en: restore the value of a run-time parameter to the default value
zh: 將執行時期參數還原成預設值

en: RESET name
    RESET ALL
zh: RESET 名稱
    RESET ALL

en: remove access privileges
zh: 刪除存取權限

en: REVOKE [ GRANT OPTION FOR ]
        { { SELECT | INSERT | UPDATE | DELETE | RULE | REFERENCES | TRIGGER }
        [,...] | ALL [ PRIVILEGES ] }
        ON [ TABLE ] tablename [, ...]
        FROM { username | GROUP groupname | PUBLIC } [, ...]
        [ CASCADE | RESTRICT ]
    
    REVOKE [ GRANT OPTION FOR ]
        { { CREATE | TEMPORARY | TEMP } [,...] | ALL [ PRIVILEGES ] }
        ON DATABASE dbname [, ...]
        FROM { username | GROUP groupname | PUBLIC } [, ...]
        [ CASCADE | RESTRICT ]
    
    REVOKE [ GRANT OPTION FOR ]
        { EXECUTE | ALL [ PRIVILEGES ] }
        ON FUNCTION funcname ([type, ...]) [, ...]
        FROM { username | GROUP groupname | PUBLIC } [, ...]
        [ CASCADE | RESTRICT ]
    
    REVOKE [ GRANT OPTION FOR ]
        { USAGE | ALL [ PRIVILEGES ] }
        ON LANGUAGE langname [, ...]
        FROM { username | GROUP groupname | PUBLIC } [, ...]
        [ CASCADE | RESTRICT ]
    
    REVOKE [ GRANT OPTION FOR ]
        { { CREATE | USAGE } [,...] | ALL [ PRIVILEGES ] }
        ON SCHEMA schemaname [, ...]
        FROM { username | GROUP groupname | PUBLIC } [, ...]
        [ CASCADE | RESTRICT ]
    
    REVOKE [ GRANT OPTION FOR ]
        { CREATE | ALL [ PRIVILEGES ] }
        ON TABLESPACE tablespacename [, ...]
        FROM { username | GROUP groupname | PUBLIC } [, ...]
        [ CASCADE | RESTRICT ]
zh: REVOKE [ GRANT OPTION FOR ]
        { { SELECT | INSERT | UPDATE | DELETE | RULE | REFERENCES | TRIGGER }
        [,...] | ALL [ PRIVILEGES ] }
        ON [ TABLE ] 資料表 [, ...]
        FROM { 使用者 | GROUP 群組 | PUBLIC } [, ...]
        [ CASCADE | RESTRICT ]
    
    REVOKE [ GRANT OPTION FOR ]
        { { CREATE | TEMPORARY | TEMP } [,...] | ALL [ PRIVILEGES ] }
        ON DATABASE 資料庫 [, ...]
        FROM { 使用者 | GROUP 群組 | PUBLIC } [, ...]
        [ CASCADE | RESTRICT ]
    
    REVOKE [ GRANT OPTION FOR ]
        { EXECUTE | ALL [ PRIVILEGES ] }
        ON FUNCTION 函式名稱 ([type, ...]) [, ...]
        FROM { 使用者 | GROUP 群組 | PUBLIC } [, ...]
        [ CASCADE | RESTRICT ]
    
    REVOKE [ GRANT OPTION FOR ]
        { USAGE | ALL [ PRIVILEGES ] }
        ON LANGUAGE 程序語言 [, ...]
        FROM { 使用者 | GROUP 群組 | PUBLIC } [, ...]
        [ CASCADE | RESTRICT ]
    
    REVOKE [ GRANT OPTION FOR ]
        { { CREATE | USAGE } [,...] | ALL [ PRIVILEGES ] }
        ON SCHEMA schema名稱 [, ...]
        FROM { 使用者 | GROUP 群組 | PUBLIC } [, ...]
        [ CASCADE | RESTRICT ]
    
    REVOKE [ GRANT OPTION FOR ]
        { CREATE | ALL [ PRIVILEGES ] }
        ON TABLESPACE 表空間名稱 [, ...]
        FROM { 使用者 | GROUP 群組 | PUBLIC } [, ...]
        [ CASCADE | RESTRICT ]

en: roll back to a savepoint
zh: 還原至一個儲存點

en: ROLLBACK [ WORK | TRANSACTION ] TO [ SAVEPOINT ] savepoint_name
zh: ROLLBACK [ WORK | TRANSACTION ] TO [ SAVEPOINT ] 儲存點名稱

en: define a new savepoint within the current transaction
zh: 在目前的交易中建立新的儲存點

en: SAVEPOINT savepoint_name
zh: SAVEPOINT 儲存點名稱

en: retrieve rows from a table or view
zh: 從資料表或view讀取資料

en: SELECT [ ALL | DISTINCT [ ON ( expression [, ...] ) ] ]
        * | expression [ AS output_name ] [, ...]
        [ FROM from_item [, ...] ]
        [ WHERE condition ]
        [ GROUP BY expression [, ...] ]
        [ HAVING condition [, ...] ]
        [ { UNION | INTERSECT | EXCEPT } [ ALL ] select ]
        [ ORDER BY expression [ ASC | DESC | USING operator ] [, ...] ]
        [ LIMIT { count | ALL } ]
        [ OFFSET start ]
        [ FOR UPDATE [ OF table_name [, ...] ] ]
    
    where from_item can be one of:
    
        [ ONLY ] table_name [ * ] [ [ AS ] alias [ ( column_alias [, ...] ) ] ]
        ( select ) [ AS ] alias [ ( column_alias [, ...] ) ]
        function_name ( [ argument [, ...] ] ) [ AS ] alias [ ( column_alias [, ...] | column_definition [, ...] ) ]
        function_name ( [ argument [, ...] ] ) AS ( column_definition [, ...] )
        from_item [ NATURAL ] join_type from_item [ ON join_condition | USING ( join_column [, ...] ) ]
zh: SELECT [ ALL | DISTINCT [ ON ( 表示式 [, ...] ) ] ]
        * | 表示式 [ AS 別名 ] [, ...]
        [ FROM from_item [, ...] ]
        [ WHERE 條件 ]
        [ GROUP BY 表示式 [, ...] ]
        [ HAVING 條件 [, ...] ]
        [ { UNION | INTERSECT | EXCEPT } [ ALL ] select ]
        [ ORDER BY 表示式 [ ASC | DESC | USING operator ] [, ...] ]
        [ LIMIT { 資料筆數 | ALL } ]
        [ OFFSET 開始位置 ]
        [ FOR UPDATE [ OF 資料表 [, ...] ] ]
    
    from_item可以是下列之一：
    
        [ ONLY ] 資料表 [ * ] [ [ AS ] 別名 [ ( 欄位別名 [, ...] ) ] ]
        ( select ) [ AS ] 別名 [ ( 欄位別名 [, ...] ) ]
        函式名稱 ( [ 參數 [, ...] ] ) [ AS ] 別名 [ ( 欄位別名 [, ...] | 欄位定義 [, ...] ) ]
        函式名稱 ( [ 參數 [, ...] ] ) AS ( 欄位定義 [, ...] )
        from_item [ NATURAL ] join_type from_item [ ON join_condition | USING ( join_column [, ...] ) ]

en: SELECT [ ALL | DISTINCT [ ON ( expression [, ...] ) ] ]
        * | expression [ AS output_name ] [, ...]
        INTO [ TEMPORARY | TEMP ] [ TABLE ] new_table
        [ FROM from_item [, ...] ]
        [ WHERE condition ]
        [ GROUP BY expression [, ...] ]
        [ HAVING condition [, ...] ]
        [ { UNION | INTERSECT | EXCEPT } [ ALL ] select ]
        [ ORDER BY expression [ ASC | DESC | USING operator ] [, ...] ]
        [ LIMIT { count | ALL } ]
        [ OFFSET start ]
        [ FOR UPDATE [ OF tablename [, ...] ] ]
zh: SELECT [ ALL | DISTINCT [ ON ( 表示式 [, ...] ) ] ]
        * | 表示式 [ AS 別名 ] [, ...]
        INTO [ TEMPORARY | TEMP ] [ TABLE ] 新資料表
        [ FROM from_item [, ...] ]
        [ WHERE 條件 ]
        [ GROUP BY 表示式 [, ...] ]
        [ HAVING 條件 [, ...] ]
        [ { UNION | INTERSECT | EXCEPT } [ ALL ] select ]
        [ ORDER BY 表示式 [ ASC | DESC | USING operator ] [, ...] ]
        [ LIMIT { 資料筆數 | ALL } ]
        [ OFFSET 開始位置 ]
        [ FOR UPDATE [ OF 資料表 [, ...] ] ]

en: change a run-time parameter
zh: 修改執行時期參數

en: SET [ SESSION | LOCAL ] name { TO | = } { value | 'value' | DEFAULT }
    SET [ SESSION | LOCAL ] TIME ZONE { timezone | LOCAL | DEFAULT }
zh: SET [ SESSION | LOCAL ] 名稱 { TO | = } { 值 | '值' | DEFAULT }
    SET [ SESSION | LOCAL ] TIME ZONE { 時區 | LOCAL | DEFAULT }

en: set constraint checking modes for the current transaction
zh: 設定目前交易的constraint檢查模式

en: SET CONSTRAINTS { ALL | name [, ...] } { DEFERRED | IMMEDIATE }
zh: SET CONSTRAINTS { ALL | 名稱 [, ...] } { DEFERRED | IMMEDIATE }

en: SET [ SESSION | LOCAL ] SESSION AUTHORIZATION username
    SET [ SESSION | LOCAL ] SESSION AUTHORIZATION DEFAULT
    RESET SESSION AUTHORIZATION
zh: SET [ SESSION | LOCAL ] SESSION AUTHORIZATION 使用者
    SET [ SESSION | LOCAL ] SESSION AUTHORIZATION DEFAULT
    RESET SESSION AUTHORIZATION

en: set the characteristics of the current transaction
zh: 設定交易屬性

en: SET TRANSACTION transaction_mode [, ...]
    SET SESSION CHARACTERISTICS AS TRANSACTION transaction_mode [, ...]
    
    where transaction_mode is one of:
    
        ISOLATION LEVEL { SERIALIZABLE | REPEATABLE READ | READ COMMITTED | READ UNCOMMITTED }
        READ WRITE | READ ONLY
zh: SET TRANSACTION 交易模式 [, ...]
    SET SESSION CHARACTERISTICS AS TRANSACTION transaction_mode [, ...]
    
    交易模式可以是下列之一：
    
        ISOLATION LEVEL { SERIALIZABLE | REPEATABLE READ | READ COMMITTED | READ UNCOMMITTED }
        READ WRITE | READ ONLY

en: show the value of a run-time parameter
zh: 顯示執行時期的參數

en: SHOW name
    SHOW ALL
zh: SHOW 名稱
    SHOW ALL

en: START TRANSACTION [ transaction_mode [, ...] ]
    
    where transaction_mode is one of:
    
        ISOLATION LEVEL { SERIALIZABLE | REPEATABLE READ | READ COMMITTED | READ UNCOMMITTED }
        READ WRITE | READ ONLY
zh: START TRANSACTION [ 交易模式 [, ...] ]
    
    交易模式可以是下列之一：
    
        ISOLATION LEVEL { SERIALIZABLE | REPEATABLE READ | READ COMMITTED | READ UNCOMMITTED }
        READ WRITE | READ ONLY

en: empty a table
zh: 清空資料表

en: TRUNCATE [ TABLE ] name
zh: TRUNCATE [ TABLE ] 名稱

en: stop listening for a notification
zh: 停止等待通知

en: UNLISTEN { name | * }
zh: UNLISTEN { 名稱 | * }

en: update rows of a table
zh: 更新資料表中的資料

en: UPDATE [ ONLY ] table SET column = { expression | DEFAULT } [, ...]
        [ FROM fromlist ]
        [ WHERE condition ]
zh: UPDATE [ ONLY ] 資料表 SET 欄位 = { 表示式 | DEFAULT } [, ...]
        [ FROM 來源列表 ]
        [ WHERE 條件 ]

en: garbage-collect and optionally analyze a database
zh: 重整並選擇性的分析資料庫

en: VACUUM [ FULL | FREEZE ] [ VERBOSE ] [ table ]
    VACUUM [ FULL | FREEZE ] [ VERBOSE ] ANALYZE [ table [ (column [, ...] ) ] ]
zh: VACUUM [ FULL ] [ FREEZE ] [ VERBOSE ] [ 資料表 ]
    VACUUM [ FULL ] [ FREEZE ] [ VERBOSE ] ANALYZE [ 資料表 [ (欄位 [, ...] ) ] ]

en: could not identify current directory: %s
zh: 無法識別目前的目錄：%s

en: invalid binary "%s"
zh: 無效的binary "%s"

en: could not read binary "%s"
zh: 無法讀取binary "%s"

en: could not find a "%s" to execute
zh: 找不到要執行的"%s"

en: could not change directory to "%s"
zh: 無法切換目錄至"%s"

en: could not read symbolic link "%s"
zh: 無法讀取符號連結"%s"

en: child process exited with exit code %d
zh: 子行程結束，結束代碼 %d

en: child process was terminated by signal %d
zh: 子行程被信號 %d 結束

en: child process exited with unrecognized status %d
zh: 子行程結束，不明狀態代碼 %d
